myfeet

Du har bananfødder

Der er klumpfødder, elefantfødder, små fødder, store fødder, platfødder, forfodsplatfødder, og meget mere…. og …. bananfødder.

Jeg var hos bandagisten idag for at få lavet aftryk til nye indlæg til skoene. Min forfod er ikke god, og i det hele taget gør sklerodermien at fødderne hurtigt bliver trætte og ømme. Hos nogle svinder trædepuderne ind til nærmest ingenting og det er utroligt smertefuldt, for det bevirker at du går direkte på knoglen. Og hos andre igen er det noget helt andet, der skaber udfordringer. Uanset – fødderne er en ret vigtig ting – for de er altså svære at skifte ud. Så det er med at passe godt på dem.

Ret tidligt i mit sygdomsforløb begyndte jeg at få problemer med fødderne, og i og med at jeg har et job, der kræver at jeg går og står meget, så er det med at passe på fusserne og altid sørge for godt fodtøj til dem – blandt andet!

Så jeg har fået bevilget indlæg og må få et nyt par 1 gang om året. (Du skal søge kommunen om det hvert år). Og idag skulle jeg have taget mål til nye. Det viser sig, at det er 1½ år siden jeg sidst fik indlæg – så tror da pokker, jeg har haft ondt nogle måneder!

Bandagisten var ny. Ja, egentlig var hun ikke bandagist, men fodterapeut, men de arbejder sammen i et stort team, så om jeg skal ind til den ene eller anden og have taget aftryk til nye indlæg er fuldstændig underordnet for mig. Det var præcis samme undersøgelse, som de tidligere år.

Inden jeg skulle plante mine fødder i det der minder om lyserødt oasis, skulle hun tjekke fødderne.

– “Du har bananfødder”, sagde hun.
– “HUH??”, sagde jeg.
– “Du har en udaddrejning af hælen og det betyder at du har en fejlstilling i fødderne“, sagde hun.
– “Aha, ja jeg har da altid gået lidt skævt – altså let på ydersiden. Det ses også på mine sko, som slides mest på kanten”.

Så vi havde en snak om godt fodtøj, styrkelse af fødderne, og hendes varmeste anbefaling er at gå “barfodet”, så hele foden kan trænes. Jo vist,  det er smertefuldt at gå på strømpefødder derhjemme. Jeg går i H2O sandaler. For ikke at nævne, at jeg er nødt til at have noget på fødderne for ikke at fryse dem.

Hendes anbefaling var sko a la vivobarefoot (svensk mærke, som koster en bondegård, men som skulle være rigtig godt), og yoga er ikke det bedste til mine hypermobile sener i fødderne, som allerede er strukket godt ud som følge af flere forstuvninger gennem tiden.

Og så fik vi ellers bestilt nye indlæg til skoene… med forhøjning hist og pist, så de dersens bananfødder kan makke ret.

SÅ købte jeg mig et par bananer på vej hjem, og overvejede om jeg skulle falde i skralden…

glideibanan

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *